
 

 

 

 

 

 

 

FOURTH SECTION 

 

 

 

 

 

 

CASE OF BJÖRK EIÐSDÓTTIR v. ICELAND 

 

(Application no. 46443/09) 

 

 

 

 

 

JUDGMENT 

 

 

 

STRASBOURG 

 

10 July 2012 

 

 

FINAL 
 

10/10/2012 
 

This judgment has become final under Article 44 § 2 of the Convention. It may be 

subject to editorial revision. 





 BJÖRK EIÐSDÓTTIR v. ICELAND JUDGMENT 1 

In the case of Björk Eiðsdóttir v. Iceland, 

The European Court of Human Rights (Fourth Section), sitting as a 

Chamber composed of: 

 Lech Garlicki, President, 

 David Thór Björgvinsson, 

 Päivi Hirvelä, 

 George Nicolaou, 

 Ledi Bianku, 

 Nebojša Vučinić, 

 Vincent A. De Gaetano, judges, 

and Lawrence Early, Section Registrar, 

Having deliberated in private on 19 June 2012, 

Delivers the following judgment, which was adopted on that date: 

PROCEDURE 

1.  The case originated in an application (no. 46443/09) against the 

Republic of Iceland lodged with the Court under Article 34 of the 

Convention for the Protection of Human Rights and Fundamental Freedoms 

(“the Convention”) by an Icelandic national, Mrs Björk Eiðsdóttir (“the 

applicant”), on 20 August 2009. 

2.  The applicant was represented by Mr Hreinn Loftsson and Mr Gunnar 

Ingi Jóhannsson, both lawyers practising in Reykjavík. The Icelandic 

Government (“the Government”) were represented by their Agent, 

Mrs Ragnhildur Hjaltadóttir, of the Ministry of Interior. 

3.  The applicant alleged a violation of Article 10 of the Convention on 

account of the unfavourable outcome of defamation proceedings brought 

against her by a person who had been portrayed in an article published by 

the Vikan magazine on 23 August 2007. 

4.  On 18 October 2010 the application was communicated to the 

Government. It was also decided to rule on the admissibility and merits of 

the application at the same time (Article 29 § 1 of the Rules of Court). 

THE FACTS 

I.  THE CIRCUMSTANCES OF THE CASE 

 

5.  The applicant, Mrs Björk Eiðsdóttir, is an Icelandic national who was 

born in 1974 and lives in Reykjavík. At the material time she worked as a 

journalist for Vikan, a weekly magazine. 



2 BJÖRK EIÐSDÓTTIR v. ICELAND JUDGMENT 

6.  In 2007 there was a public debate in the print and televised media in 

Iceland on whether the regulations pertaining to strip clubs should be made 

stricter or whether such clubs should be banned. In June 2007 a magazine 

named Ísafold published an article discussing the links between such clubs 

and prostitution. It maintained that the conditions of strip club dancers 

originating from eastern Europe could be compared to human trafficking as 

defined in the relevant United Nations instruments. 

7.  Subsequently, Vikan published in its issue no. 31 interviews with 

three east European women who worked at a strip club called Goldfinger 

owned by Mr Y. They had stated that they were happy working for Mr Y 

and that the critical remarks made about strip clubs could only be explained 

by the envy of certain other women. In the same issue, Vikan published the 

interviews of two anonymous strip dancers who described negative aspects 

of their jobs, namely that it was accompanied by prostitution and drug 

addiction. 

8.  Thereafter Vikan was contacted by a young Icelandic woman, Mrs Z, 

who offered to tell her story. She was a former strip dancer who had worked 

at several strip clubs and had worked for Mr Y. She said that she had felt 

offended at seeing strip dancing being portrayed as a glamorous career. 

Mrs Z met the applicant for an interview, which the applicant tape recorded 

and then typed up on the basis of the recording. The applicant sent the typed 

version to Mrs Z by e-mail for confirmation and consent to publish the 

story. Mrs Z responded in the affirmative. 

9.  On 23 August 2007 Vikan published in its issue no. 34 an article 

based on the interview conducted by the applicant with Mrs Z. An 

introduction referred to the above-mentioned coverage in issue no. 31. In 

the interview, Mrs Z described her work as a striptease dancer in various 

establishments, notably at Goldfinger owned Mr Y. The article, which had a 

number of sub-headings, comprised, inter alia, Mrs Z’s description of 

prostitution which she was reported to have said went on unhindered in 

these establishments, for example at Goldfinger; her drug addiction after she 

had started working as a striptease dancer; and threats she had been 

subjected to in connection with her work. The front cover of the magazine 

displayed a photograph of Mrs Z, which was also found on the first inside 

page of the magazine next to an editorial by Mrs G.E.A., the magazine’s 

editor, dealing with the above-mentioned article. Photographs of Mrs Z also 

featured on the title page of the article, next to its main text and a 

photograph of Mr Y. 

10.  Alongside the latter photograph it was stated that the magazine had 

contacted him and had asked his opinion about Mrs Z’s account that he 

“encourage[d] girls who work[ed] for him to engage in prostitution and 

act[ed] as an intermediary in this respect”. It was further stated: 

“[Mr Y] totally rejected this. ‘I can categorically state that not one of my girl 

employees is encouraged to engage in prostitution. But, on the other hand, I cannot 



 BJÖRK EIÐSDÓTTIR v. ICELAND JUDGMENT 3 

prohibit acts by them in their free time.’ When it was put to him that prostitution 

reportedly took place within the walls of his club, his answer was that this was not, to 

his knowledge, true to fact. ‘This is simply a tremendous lie and it seems that those 

who are successful must always be slandered. I have always tried to act as fairly as I 

possibly can towards my girls. I have been active in this branch for nine years, and I 

would not have retained my employees if I had asked them to do something against 

their will, ... [Mr Y] also was of the view that Vikan’s account of these matters was 

prompted by vicarious considerations, as Vikan was published by the same company 

as Mannlíf and Ísafold, against which he said that he had initiated legal proceedings. 

[Mr Y] was emphatic that no falsehood should be published about him or his business, 

and finally stated: ‘I hope to God that you will not have any troubles on account of 

what you publish in your magazine.’” 

11.  On 5 and 6 September 2007 Mr Y lodged defamation proceedings 

against the applicant, the editor, Mrs G.E.A., and Mrs Z before the 

Reykjavík District Court. In his writ, in which he set out the four judicial 

claims described below, he requested that the following statements 

published by Vikan in the relevant issue, be declared null and void (dauð og 

ómerk): 

Judicial claim no. 1 [statements made by Mrs Z] 

A. “I ended up working for [Mr Y], but there was a lot of prostitution at his clubs, 

and huge pressure was placed upon the girls who worked for him to engage in such 

activities.” 

B. “[Mr Y] has always been strongly involved in prostitution which occurs inside 

his clubs. After dancing in private was banned, the prostitution has simply been 

carried out behind curtains allegedly used for the purpose of talking to the clients in 

private.” 

C. “It varies a lot whether the clients pay [Mr Y] himself for the service or deal 

directly with the girls...” 

D. “I have overcome my fear of those men, although I have certainly been 

threatened with death and for a while I was too afraid to leave the house.” 

E. “The girls he employs come here temporarily for three months at a time and are 

treated as if they were in prison.” 

F. “In between, they are really under house arrest in the building apart from a period 

of time during which they are permitted to go outside.” 

G. “The reason for this is that girls were discovered to have found clients for 

themselves outside the club without [Mr Y] receiving a share of the fee; he wants to 

control the prostitution himself.” 

Judicial claim no. 2 [concerning remarks made in sub-headings] 

A. “Prostitution the rule rather than the exception.” 

B. “Threatened with death.” 

C. “Brought to Iceland without any suspicion of what was going to happen.” 



4 BJÖRK EIÐSDÓTTIR v. ICELAND JUDGMENT 

Judicial claim no. 3 

A. “Threatened with death if she told anyone.” [Published as a heading on the front 

page.] 

B. “[Mrs Z] worked as a stripper and tells the Vikan reporter all about the 

prostitution and the threats to her life.” [Published in a summary in the table of 

contents.] 

C. “[Mrs Z] says the prostitution is allowed to continue unhindered and that it is 

conspicuous inside the striptease clubs.” [Published in a summary in the table of 

contents.] 

Judicial claim no. 4 

“[Mrs Z.] is incredibly brave to have the courage to step forward and tell her story 

despite having been threatened with death ... .” 

12.  Mr Y argued that the responsibility for the statements in judicial 

claim no. 1 lay mainly with Mrs Z or, in the alternative, with the applicant 

as the author of the article. The latter was responsible for the remarks in 

judicial claim no. 2 and the defendant G.E.A., as the magazine’s editor, was 

responsible for the remarks in judicial claim no. 3. Alternatively, in the 

event that the court did not accept this claim, Mr Y requested that the 

applicant be held responsible as the author of the article referred to in the 

heading and summary in question. 

13.  In addition, Mr Y requested an order that the respondents, jointly 

and severally, be ordered to pay him 5,000,000 Icelandic krónur (ISK) in 

respect of damages and ISK 800,000 to cover the cost of publishing the 

judgment in the case in three newspapers and also in the following issue of 

Vikan. 

14.  In disputing the above claims, the applicant and the editor of Vikan 

argued inter alia: 

“Most people would agree that the plaintiff is a controversial individual because of 

the activities in which he has been involved in Reykjavík and Kópavogur. The debate 

relating to the connection between striptease dancing and prostitution is tenacious, not 

least because abroad such operations are often run side by side, openly and in a legal 

manner, but also because of the nature of these activities. As an example of the 

persistence of such rumours in Iceland, a report on human trafficking in Iceland (court 

document no. 7), by the US Embassy in Iceland, dating from 2006, could be 

mentioned. At page 3 of the report, it is stated that during its compilation, a member 

of the embassy staff was offered sexual services at the restaurant Goldfinger. It is an 

established fact that the operation of pole-dancing establishments comprises obtaining 

girls, for the most part foreign nationals, for the purpose of dancing scantily clad or 

nude in front of the clients of the establishment, or in private cubicles, and, as 

indicated by the term, it is hard to observe everything that goes on inside such 

closed-off spaces. Furthermore, the plaintiff has admitted in public that there have 

been incidents at Goldfinger where clients were offered sexual services, cf. an 

interview with the plaintiff on Channel 2, 1 June 2007 (court document no. 6). 

Because of the mystique, among other things, which to most people, surrounds such 

activities as well as persistent rumours regarding prostitution and human trafficking, 

the defendants felt that a discussion of this matter would be of interest and relevance 



 BJÖRK EIÐSDÓTTIR v. ICELAND JUDGMENT 5 

to the general public. The defendants refer, for example, to a news item contained in 

court document no. 9, which cites the Chief of Police in Reykjavík as stating in his 

report regarding a licence for Goldfinger that European research has shown striptease 

dancers to be subjected to various kinds of abuse and, in many cases, they become the 

victims of human trafficking or other crimes. The defendants feel that the plaintiff has 

to accept and tolerate controversial discussion with regard to the operation of 

Goldfinger .... The presentation of the plaintiff’s case, however, is characterised by the 

shortcoming that he appears to identify himself with the operation of all the 

pole-dancing establishments in Iceland.” 

15.  In the course of the oral proceedings before the District Court, Mr Y 

and Mrs Z concluded a judicial settlement agreement, whereby he withdrew 

his action against her. He maintained his claims against the applicant and 

the editor. 

16.  By a judgment of 4 April 2008 the District Court found that several 

of the statements originating from Mrs Z had been defamatory and that she 

in principle could be held liable but the action against her had been 

withdrawn. In contrast, the applicant and the editor could not be held liable 

and so the District Court dismissed Mr Y’s action against them. 

17.  Mr Y then appealed against the District Court’s judgment to the 

Supreme Court. 

18.  The applicant and the editor referred to their arguments before the 

District Court and disputed that the allegations that had formed the 

subject-matter of Mr Y’s defamation action had constituted defamatory 

statements and innuendos against him. In any event, with regard to judicial 

claim no. 1, according to section 15 of the Printing Act, the respondents 

could not be held responsible for the affirmations made by Mrs Z in the 

interview and who ought to be considered as their author. As to judicial 

claim no. 2, the disputed sub-headings had not contained innuendos directed 

against the appellant’s honour or allegations to the effect that he had 

organised prostitution or other illicit activities. The interview had been 

conducted with Mrs Z who had spoken unreservedly about her experience 

of working as a striptease dancer in a number of striptease establishments. 

In processing the interview the applicant had used sub-headings in order to 

divide the text into chapters for clarification and to highlight each topic 

separately. She had only referred to the interviewee’s words and had made 

no independent contribution. The same or similar considerations applied to 

judicial claims nos. 3 and 4. The conditions for liability under section 26 of 

the Damage Compensation Act no. 50/1993 had not been fulfilled. The 

respondents had not made any allegations that exceeded their 

constitutionally protected right to freedom of expression (Article 73 of the 

Icelandic Constitution). 

19.  By a judgment of 5 March 2009 the Supreme Court rejected Mr Y’s 

appeal in so far as it concerned the editor. In so far as it concerned the 

applicant, it upheld judicial claim no. 1, items A to C and E to G, and 

judicial claim no. 2, item A. It ordered the applicant to pay the appellant 



6 BJÖRK EIÐSDÓTTIR v. ICELAND JUDGMENT 

ISK 500,000 (approximately 3,000 euros (EUR)) in compensation for 

non-pecuniary damage and ISK 400,000, plus interest, for his costs before 

the District Court and the Supreme Court. Its judgment contained the 

following reasons: 

“The main issue in dispute in the present case is whether the respondents are liable 

on the basis of section 15 (2) and (3) of the Printing Act, No. 57/1956 for statements 

that [the applicant] had cited from the interviewee and whether headings and 

references which the respondents themselves had created, which they maintained was 

done in close connection with the words used by their interviewee, fell within the 

provision on freedom of expression in Article 73 of the Icelandic Constitution. The 

grounds of the case of each party are sufficiently described in the judgment which is 

being challenged. As indicated therein, the plaintiff based his claim for the annulment 

of the remarks in judicial claim no. 1, items A to G, on the premise that they contained 

defamatory innuendos regarding his character, which are the responsibility of the 

[applicant] as the author of the article, see section 15 (2) of Act No. 57/1956. The title 

page of the article stated that its text had been prepared by [the applicant]. She 

confirmed at the court hearing that she had been the author of the article and had also 

formulated the sub-headings. She had determined the wording of the sub-headings, 

which, like the article, contained a near-verbatim rendering of [Mrs Z]’s statements. 

This was indeed her ([Mrs Z]’s) account. [The applicant] stated that she had tape-

recorded the interview, used the recording as a foundation for the article and had sent 

the result to [Mrs Z]. Subsequently [Mrs Z] had confirmed by email that this was an 

accurate rendering of her account. When comparing the manuscript of the interview 

and its tape-recording, on the one hand, and the article in question with its 

sub-headings, on the other hand, it is however clear that this is not a verbatim 

rendering of the interviewee’s statements. However, it is also clear that the [applicant] 

in the main accurately rendered the substance of what her interviewee had said. As 

mentioned above, she had later confirmed that her story had been accurately rendered. 

Since the [applicant] is, as stated on the front page [...], the author of the text and has 

admitted to having written the article and its sub-headings, she is considered to be the 

author of the article and the sub-headings in the sense of section 15 (2) of Act 

No. 57/1956 and as such bears responsibility for this work. It is of no consequence 

whether [Mrs Z] may also be regarded as the author of the article in the sense of this 

provision of the law. 

By the remarks identified in items A, B, С and D of judicial claim no. 1 of his claim, 

the plaintiff [Mr Y] is alleged to be guilty of offences under Article 206 of the Penal 

Code [...], by organising for his own profit prostitution among the girls working for 

him on his premises and by exerting pressure on them for this purpose. The words in 

items Ε and F, however, convey the suggestion that Mr Y had deprived the girls who 

worked for him of their freedom, which constituted an offence under Article 226 of 

the Penal Code. The main text under the sub-heading ‘Prostitution the rule rather than 

the exception’ contained, inter alia, the words specified in items A and B of judicial 

claim no. 1, as well as other allegations relating to [Mr Y] and his striptease premises, 

Goldfinger. It is clear from the relationship between the main text and the heading, 

that the heading is directed against [Mr Y]. The same applies to this heading as to the 

remarks in judicial claim items A, B., С and G above. The remarks identified in items 

A, B, C, E, F and G of judicial claim no. 1 and the sub-heading referred to in item A 

of judicial claim no. 2 constitute a violation of Article 235 of the Penal Code. They do 

not comprise an expression of opinion or values but statements of fact that are not 

covered by Article 73 of the Icelandic Constitution with respect to freedom of 



 BJÖRK EIÐSDÓTTIR v. ICELAND JUDGMENT 7 

expression. In accordance with Article 241 (1) of the Code they are declared null and 

void by the court. 

The words mentioned in item D of judicial claim no. 1 were directed against 

unspecified persons, not against the appellant [Mr Y]. The sub-headings in items B 

and C of judicial claim no. 2 were of a general nature; nor did the text below those 

headings appear to link them to [Mr Y]. Therefore, the [applicant] is acquitted with 

respect to those judicial claims. The words indicated in judicial claim nos. 3 and 4 of 

the claim, for which the respondent [editor, G.E.A.] bears responsibility according to 

section 15 (3) of Act No. 57/1956, are also of a general nature and she is therefore 

acquitted with respect to these judicial claims. 

The reasoning and conclusions of the present judgment are to be published in the 

first issue of Vikan that appears after its delivery. However, the claim in respect of 

expenses for further publication are rejected. 

Under section 26 (1)(b) of the Damage Compensation Act No. 50/1993, [Mr Y] is 

awarded compensation, to be paid by [the applicant] with respect to the 

above-mentioned defamatory statements, in an amount of ISK 500,000, plus interest 

[...], which is deemed actionable. In accordance with this conclusion, the [applicant] is 

ordered to pay the appellant legal costs before the District Court and the Supreme 

Court [...]. In other respects, legal costs are not recoverable.” 

II.  RELEVANT DOMESTIC LAW 

20.  Article 73 of the Constitution of the Republic of Iceland, 

Act No. 33/1944, read: 

Article 73 

“Everyone has the right to freedom of opinion and belief. 

Everyone shall be free to express his thoughts, but shall also be liable to answer for 

them in court. The law may never provide for censorship or other similar limitations 

to freedom of expression. 

Freedom of expression may only be restricted by law in the interests of public order 

or the security of the State, for the protection of health or morals, or for the protection 

of the rights or reputation of others, if such restrictions are deemed necessary and in 

agreement with democratic traditions.” 

21.  The Penal Code No. 19/1940 contained in Chapter XXV, entitled 

“Defamation of character and violations of privacy’, the following relevant 

provisions: 

Article 234 

“Any person who harms the reputation of another person by an insult in words or in 

deed, and any person spreading such insults shall be subject to fines or to 

imprisonment of up to one year.” 

Article 235 

“If a person alleges against another person anything that might be harmful to his or 

her honour or spreads such allegations, he shall be subject to fines or to imprisonment 

of up to one years.” 



8 BJÖRK EIÐSDÓTTIR v. ICELAND JUDGMENT 

Article 236 

“The making or spreading of an injurious allegation against a person’s better 

knowledge, this shall be subject to up to 2 years imprisonment. 

If an allegation is published or spread in a public manner, even where the person 

spreading the allegation did not have a probable reason to believe it to be correct, this 

shall be subject to fines or up to 2 years’ imprisonment.” 

Article 241 

“In a defamation action, defamatory remarks may be declared null and void at the 

demand of the injured party. 

A person who is found guilty of a defamatory allegation may be ordered to pay to 

the injured person, on the latter’s demand, a reasonable amount to cover the cost of 

the publication of a judgment, its main contents or reasoning, as circumstances may 

warrant in one or more public newspapers or publications.” 

22.  Section 26(1) of the Tort Liability Act No. 50/1993 provided: 

“A person who 

a. deliberately or through gross negligence causes physical injury or 

b. is responsible for an unlawful injury against the freedom, peace, honour or person 

of another party 

may be ordered to pay non-pecuniary damages to the injured party.” 

23.  The Printing Act No. 57/1956, Chapter V on the liability for the 

contents of publications, contained the following relevant provisions. 

Section 13 

“Any person who publishes, distributes, or is involved in the publishing or 

distribution, of any publication other than a newspaper or periodical shall bear 

criminal liability and liability for damages pursuant to the general rules of law if the 

substance of the publication violates the law.” 

Section 15 

“As regards liability for newspapers or magazines other than those listed in section 

14, the following rules shall apply: 

The author is subject to criminal liability and liability for damages if he or she is 

identified and either resident in Iceland when the publication is published or within 

Icelandic jurisdiction at the time proceedings are initiated. 

If no such author is identified, the publisher or editor are liable, thereafter the party 

selling or distributing the publication, and finally the party responsible for its printing 

or lettering.” 

24.  The Code of Ethics of the Icelandic Journalists Association included 

the following provisions: 

Article 1 

“A journalist will endeavour to do nothing which will bring discredit upon his or her 

profession or professional association, paper or newsroom. A journalist shall avoid 

any actions which could undermine the public opinion of journalists’ work or damage 



 BJÖRK EIÐSDÓTTIR v. ICELAND JUDGMENT 9 

the interests of the profession. A journalist shall always exhibit fairness in dealings 

with colleagues.” 

Article 2 

“A journalist is aware of his or her personal responsibility for what he or she writes. 

He or she shall bear in mind that he or she will generally be regarded as a journalist in 

his or her writings and speech, even when he or she is acting outside his or her 

profession. A journalist will respect the confidentiality of his or her sources.” 

Article 3 

“A journalist will exercise care in his or her gathering of material, the use of the 

material and presentation to the extent possible, and show due consideration in 

sensitive matters. A journalist shall avoid any actions which could cause unnecessary 

distress or dishonour.” 

THE LAW 

I.  ALLEGED VIOLATION OF ARTICLE 10 OF THE CONVENTION 

25.  The applicant complained that the Icelandic Supreme Court’s 

judgment of 28 July 2008 amounted to an interference with her right to 

freedom of expression that was not “necessary in a democratic society” and 

thus violated Article 10 of the Convention, which reads: 

“1.  Everyone has the right to freedom of expression. This right shall include 

freedom to hold opinions and to receive and impart information and ideas without 

interference by public authority and regardless of frontiers. This Article shall not 

prevent states from requiring the licensing of broadcasting, television or cinema 

enterprises. 

2.  The exercise of these freedoms, since it carries with it duties and responsibilities, 

may be subject to such formalities, conditions, restrictions or penalties as are 

prescribed by law and are necessary in a democratic society, in the interests of 

national security, territorial integrity or public safety, for the prevention of disorder or 

crime, for the protection of health or morals, for the protection of the reputation or 

rights of others, for preventing the disclosure of information received in confidence, 

or for maintaining the authority and impartiality of the judiciary.” 

26.  The Government contested that argument. 

A.  Admissibility 

27.  The Court finds that this complaint is not manifestly ill-founded 

within the meaning of Article 35 § 3 (a) of the Convention. It further notes 

that it is not inadmissible on any other grounds. It must therefore be 

declared admissible. 



10 BJÖRK EIÐSDÓTTIR v. ICELAND JUDGMENT 

B.  Merits 

28.  The Court considers that the impugned measure constituted an 

“interference by [a] public authority” with the applicant’s right to freedom 

of expression as guaranteed under the first paragraph of Article 10. 

29.  That interference had a legal basis in Articles 235 and 241(1) of the 

Penal Code, section 15(2) of the Printing Act and section 26(1) of the Tort 

Liability Act and was in this sense “prescribed by law” for the purposes of 

the second paragraph of Article 10. 

30.  In this connection the Court observes that in the course of the 

proceedings before it the applicant in addition maintained, with reference to 

the above-mentioned criterion – “prescribed by law” – that by having held 

her responsible of the impugned statements as an “author” under section 

15(2) of the Printing Act, the Supreme Court had applied national law in a 

manner that had not been foreseeable. In other words, whilst she did not 

argue that the interference had lacked a legal basis in Icelandic law, she 

disputed the quality of the law with reference to the requirement of 

foreseeability stemming from the Court’s autonomous interpretation of the 

lawfulness requirement in its case-law. However, the Court does not find it 

necessary to pronounce on this issue which appears to concern a separate 

matter raised by the applicant for the first time in her observations of 8 April 

2011 in reply to those of the Government of 16 February 2011. 

31.  The Court is further satisfied that the interference pursued the 

legitimate aim of protecting “the reputation or rights of others”. 

32.  It remains to consider whether the interference was “necessary in a 

democratic society”. 

1.  Arguments of the parties 

(a)  The applicant 

33.  The applicant maintained that although it could be argued that some 

of the remarks published were statements of fact rather than value 

judgments, it was clear that this was not a sufficient reason for restricting 

her freedom of expression as a journalist under Article 10 of the 

Convention. She had acted in good faith and her intention had not been to 

damage Mr Y’s reputation but to contribute to an on-going social debate on 

the operation of strip clubs. The article had concerned a matter of serious 

public concern. By prohibiting dissemination of the information in question, 

the Supreme Court’s judgment had entailed an unreasonable restriction on 

the applicant’s journalistic freedom as protected by Article 10 that could not 

be regarded as “necessary in a democratic society”. By having been required 

to adduce solid evidence as proof of Mrs Z’s statements, the applicant had 

been faced with an unreasonable, if not an impossible, task 

(Thorgeir Thorgeirson v. Iceland, 25 June 1992, § 65, Series A no. 239). 



 BJÖRK EIÐSDÓTTIR v. ICELAND JUDGMENT 11 

34.  In the applicant’s view, there was ample factual basis for allowing 

the publication of the impugned allegations made by Mrs Z in her interview. 

35.  In the first place, the applicant referred to the fact that the interview 

related to a public discussion on whether prostitution occurred in the strip 

club Goldfinger, owned and operated by Mr Y, and whether he was directly 

involved in that activity. The story had been based on an interview with a 

woman, Mrs Z, who had worked for Mr Y and who over a long period had 

had first-hand experience of the situation in strip clubs, including 

Goldfinger. In addition, it ought to be borne in mind that a few weeks 

before, Vikan had published an interview with three east European women 

who had given a glamorous picture of strip dancing. Also, in the same 

magazine, two Icelandic women who had experience of strip dancing had 

been interviewed anonymously, both of whom shared Mrs Z’s experience 

regarding prostitution in strip clubs. Thirdly, in the course of the domestic 

proceedings, the applicant had filed with the District Court, a report by the 

Embassy of the United States of America (USA) on sex crimes in Iceland, 

describing one incident where one of its employees had been offered sex for 

money when visiting the strip club Goldfinger for research. Fourthly, the 

applicant had referred to a report by the Chief of Police in Reykjavík, who 

had objected to Goldfinger’s request for renewal of its licence to serve 

alcoholic beverages, with reference to the police’s suspicion of illegal 

activities associated with the establishment. The report affirmed that 

research had shown that there was a connection between prostitution and 

strip clubs and that the police objected to the renewal of Goldfinger’s 

licence to serve alcoholic beverages. 

36.  In addition, the applicant referred to another defamation case 

(Supreme Court judgment (no. 475/2008) of 30 April 2009), instituted by 

Mr Y against another magazine before the District Court almost 

simultaneously with the present case. In that case, a former head doorman of 

Goldfinger (for several years) and its co-manager, had testified before the 

Reykjavík District Court claiming that Mr Y had allowed prostitution to go 

on unhindered in the establishment. According to this testimony, Mr Y had 

received half of the revenue derived from this activity. In that case, which 

the Supreme Court decided on 30 April 2009, Mr Y had called for the 

annulment of eight statements containing allegations that prostitution 

occurred frequently in Goldfinger. The Supreme Court rejected Mr Y’s 

request to have all the remarks relating to prostitution in Goldfinger 

declared null and void. This was because it could be established that 

prostitution went on inside Goldfinger, although it had not been claimed in 

the magazine that Mr Y personally gained from that activity. 

37.  The applicant stressed that Mr Y himself had admitted during a 

television interview, around the same time as the publication of the disputed 

article, that there had been incidents of prostitution which he had dealt with 

although he would not elaborate on how. A transcript of the interview had 



12 BJÖRK EIÐSDÓTTIR v. ICELAND JUDGMENT 

been submitted in the national proceedings. In that same interview Mr Y 

had also admitted that the strip dancers had been deprived of their freedom 

whilst pointing out that this had been necessary to protect them from 

customers wanting something more than dances in private. It was also 

revealed in the case that the Ministry for Social Affairs had requested the 

police to open an investigation into whether workers at strip clubs had been 

deprived of their liberty. The applicant added that Mr Y, who ran the club’s 

day-to-day activities and who had an office on its premises, could not have 

been ignorant of any illegal activities taking place there. 

38.  The applicant found peculiar the Government’s comment that 

“Goldfinger [was] still doing business”, whilst in actual fact strip dancing 

had been banned in Iceland. 

39.  The applicant believed that the aforementioned facts provided ample 

reason to discuss the issue of alleged prostitution in strip clubs freely and 

openly. 

40.  The applicant stressed that the reporting in question had been based 

on a reliable source, namely a first-hand witness account from a woman 

who had contacted the magazine Vikan and had wished to tell her story. 

This was after the women had read an interview in the same magazine, 

published three weeks before, with three east European women all working 

for Mr Y at Goldfinger, in which they had glamorised the profession. Mrs Z 

had felt offended by their description of the profession. There was 

no indication that the applicant had acted in bad faith or that the ethics of 

good journalism had been violated and she objected to the Government’s 

contention that she had been careless. The case had not been brought before 

the Ethics Committee of the Icelandic Press Association (“IPA”). In fact, 

the IPA had openly expressed its outrage over the Supreme Court’s 

judgment. The applicant stressed that the interview had been part of an 

on-going public debate in Iceland on whether to ban strip clubs. Mr Y had 

been given an opportunity to comment on the article, of which he had 

availed himself, and in so doing had denied all the accusations. 

41.  The applicant, relying on Selistö v. Finland (no. 56767/00, 

16 November 2004), invited the Court to consider whether Mr Y, who was a 

highly controversial figure and who owned and ran a highly controversial 

business, had such undoubted interest in protecting his reputation as could 

outweigh the interest in discussion on an important matter of legitimate 

public concern. 

42.  The applicant had no reason to believe that the information might 

not be truthful and she in fact considered it to be accurate and correct. It was 

undisputed that the interviewee had worked for many years as a strip 

dancer, including for Mr Y at his clubs, notably at Goldfinger. She had no 

reason to defame Mr Y. In her statement to the District Court she had 

argued that since her affirmations to the magazine were true, they could not 

have been defamatory. She also testified to that effect before the District 



 BJÖRK EIÐSDÓTTIR v. ICELAND JUDGMENT 13 

Court. However, in the course of the first instance hearing, Mr Y opted to 

reach a judicial settlement agreement with the interviewee, whereby he 

withdrew his action against her and settled all her expenses, leaving it to the 

applicant alone to respond to his claim that the story was false and therefore 

defamatory. 

43.  To hold the applicant liable for defamation simply because she could 

not provide solid evidence for all the statements of the interviewee deprived 

her of her right as a person and a journalist to disseminate important 

information of public concern. The Supreme Court’s judgment offered no 

clues on how a journalist could avoid liability when reporting or presenting 

an article on the darker side of society. It failed to strike a fair balance 

between the applicant’s freedom of expression, on the one hand, and Mr Y’s 

interest in protection of his reputation, on the other hand. 

44.  Finally, the applicant maintained that the amount of compensation 

which the Supreme Court had ordered her to pay to Mr Y – ISK 1,102,599, 

inclusive of two years’ default interest, which according to the 2007 

exchange rate had amounted to approximately EUR 12,500 – had 

corresponded to five times her monthly salary (EUR 2,600), not counting 

her own legal expenses before the District Court and the Supreme Court. In 

her view, the size of the award had been disproportionate to the aim 

pursued. 

(b)  The Government 

45.  The Government emphasised at the outset that in their interpretation 

of Article 73 of the Icelandic Constitution, the Icelandic courts had 

traditionally relied heavily on standards similar to those applied by the 

European Court in interpreting Article 10 of the Convention and had also 

considered such factors in their examination of the present case. 

46.  The Government pointed out that, as could be seen from the 

Supreme Court’s judgment, the remarks which were found to violate Mr Y 

rights were deemed to constitute statements of fact rather than value 

judgments. This approach was fully consistent with the European Court’s 

case-law. 

47.  Since the allegations that Mr Y was guilty of serious criminal 

offences had been presented as facts, the Icelandic courts enjoyed a greater 

margin of appreciation in restricting her freedom of expression than would 

have been the case had the statements consisted of value judgments. 

48.  The remarks published in the applicant’s article must be considered 

in the context in which they had appeared and with regard to the way they 

had been presented in the magazine in question. The article had been the 

main story in the magazine and had featured as a headline on the front 

cover, in addition to being the main topic of the magazine’s editorial 

column. Of the sub-headings in the article authored by the applicant which 

she had indisputably selected from her interviewee’s account, the phrases 



14 BJÖRK EIÐSDÓTTIR v. ICELAND JUDGMENT 

“Prostitution the rule rather than the exception”, “Threatened with death” 

and “Brought to Iceland without any suspicion of what was going to 

happen” were particularly shocking and injurious to Mr Y’s character, 

whose name was repeatedly mentioned in the article. Even though the 

applicant was not responsible for remarks that had appeared on the front 

cover or in the editorial, the entire context and presentation of the article and 

its sub-headings were such as to constitute serious allegations against Mr Y. 

49.  The Government accepted that prostitution and other related criminal 

activities were important social matters and that it was of great consequence 

for such matters to be freely discussed in the public sphere. It was clearly a 

social problem of great public concern in Iceland as in other European 

States and had been discussed openly in Icelandic media both in newspapers 

and on radio and television. Amendments had been called for to Icelandic 

criminal law providing for heavier punishment and criminalising the act of 

buying the services of prostitutes and called for special action plans within 

the law enforcement system as well as more emphasis in international police 

co-operation. There had been prosecutions and convictions in criminal cases 

before the Icelandic courts in the last years involving both prostitution and 

trafficking crimes. These cases had attracted a lot of media attention. 

Neither Mr Y nor his club had any connection with these cases. 

50.  This state of affairs did not confer on the applicant a right to publish 

false allegations to the effect that particular individuals had committed 

crimes connected to such activities. Thus, Mr Y was not required to endure 

a declaration of his guilt and assertions that he had derived income from 

prostitution, had deprived women of their freedom and had forced them to 

engage in prostitution. In other words, the fact that a public debate had 

taken place concerning the issue of prostitution in clubs comparable to the 

ones operated by Mr Y did not of itself provide a factual basis for 

statements that he was guilty of such crimes. The remarks regarding Mr Y 

in the article written by the applicant and their context were clearly not a 

necessary contribution to the said public debate. Indeed, in its judgment the 

Supreme Court distinguished between general statements on the subject and 

specific remarks directed against Mr Y’s person, the latter not being 

considered a necessary contribution to public debate. 

51.  The applicant’s argument that the police had refused to extend 

Mr Y’s licence to serve alcohol for reasons relating to prostitution is also 

without any foundation or merit; even if this had been the case, it is clear 

that no evidence has been provided to support this allegation. Mr Y has 

neither been charged nor convicted of any of the offences described in the 

applicant’s article and his restaurant, Goldfinger, was still doing business. 

52.  It should also be borne in mind that Mr Y had not been in a position 

where he might expect to endure harsher criticism or allegations in 

connection with a public debate on social issues. He had not engaged in 

politics or held public office. Moreover, his restaurant business had not been 



 BJÖRK EIÐSDÓTTIR v. ICELAND JUDGMENT 15 

of such a nature as to justify subjecting him to harsher condemnation than 

any other person. He had not been convicted of any crime, as suggested in 

the newspaper article written by the applicant, and should be afforded the 

same protection of his private life as other private individuals. 

53.  The Government objected strongly to the applicant’s argument that 

since, in her view, Mr Y was already a highly controversial character with 

ties to various controversial people, she enjoyed a wider freedom as a 

journalist in publishing statements concerning his guilt than in the case of 

other private individuals. No principles of that kind could be deduced from 

the Court’s case-law. Nor did “highly controversial characters” correspond 

to any category of individuals for whom private life and reputation deserved 

less protection against violations by the media. 

54.  The applicant’s attitude towards Mr Y made it seem doubtful that 

she had acted in good faith and as a responsible journalist. In her view the 

statements about Mr Y that she had obtained from Mrs Z needed no further 

investigation or confirmation by other sources. 

55.  The Government did not argue that the applicant should be required 

to provide proof beyond reasonable doubt of Mr Y’s guilt in respect of the 

accusations. However, the statements had been published without necessary 

attempts to verify them through research and without consulting other 

reliable sources or carrying out an investigation with a view to establishing 

a more solid factual basis to support Mrs Z’s allegations. The references 

made by the applicant to other relevant material concerning prostitution in 

strip clubs did not reveal that she had taken any initiative to verify these 

statements and provide accurate and reliable information. 

56.  Praying in aid the Court’s judgment in Ruokanen and Others 

v. Finland (no. 45130/06, § 48, 6 April 2010), the Government maintained 

that Mr Y should benefit from the presumption of innocence under 

Article 6 § 2 of the Convention. 

57.  The Government further submitted that the applicant had failed to 

abide by the journalistic duties identified by the Court in its case-law and 

that in the circumstances of the case there had indeed been carelessness on 

her part. She had been unable to verify, or provide evidence for, the false 

allegations contained in Mrs Z’s remarks. When it became apparent that she 

could not find a factual basis for Mrs Z’s allegations against Mr Y, she 

should have arranged the presentation of Mrs Z’s remarks accordingly. The 

Government also referred to Article 3 of the Code of Ethics of the Icelandic 

Journalists Association (see paragraph 24 above). 

58.  If it were accepted that a journalist could be released from the 

obligation to verify statements made by his or her sources simply by 

publishing them as direct quotes, this would undermine the important 

principle that journalists should exercise care in the gathering, use and 

presentation of material. 



16 BJÖRK EIÐSDÓTTIR v. ICELAND JUDGMENT 

59.  The Government therefore disputed the applicant’s argument that it 

would undermine the independence of the media if they could be held liable 

for quoting remarks made by third parties. It was indeed the role, as well as 

the right, of the media to disseminate information and personal opinions. 

However, this was subject to the condition that the use, presentation and 

context in which such information was published met the requirements of 

responsible journalism. The applicant in the present case failed to meet 

these requirements. 

60.  In the Government’s opinion, the impugned restriction on the 

applicant’s exercise of freedom of expression in this case had corresponded 

to a pressing social need and had been justified by relevant and sufficient 

reasons. Since she publicised false allegations that Mr Y had committed 

serious criminal offences, important individual rights to personal privacy, 

honour and reputation were at stake. The respondent State’s positive 

obligation to protect these individual rights by law had constituted an 

important public interest for the national courts when striking, within their 

margin of appreciation, a fair balance between the competing interests. 

61.  Finally, it should be stressed that the measures were proportionate to 

the legitimate aim pursued. The amounts of compensation that the applicant 

was ordered to pay were fully consistent with settled national judicial 

practice. In no way were they particularly onerous for her. 

2.  Assessment by the Court 

(a)  General principles 

62.  In the judgment of Pedersen and Baadsgaard v. Denmark [GC], 

no. 49017/99, ECHR 2004-XI, the Court summarised the general principles 

in its case-law as follows: 

“68  The test of “necessity in a democratic society” requires the Court to determine 

whether the interference complained of corresponded to a “pressing social need”. The 

Contracting States have a certain margin of appreciation in assessing whether such a 

need exists, but it goes hand in hand with European supervision, embracing both the 

legislation and the decisions applying it, even those given by an independent court. 

The Court is therefore empowered to give the final ruling on whether a ‘restriction’ is 

reconcilable with freedom of expression as protected by Article 10 (see, among many 

other authorities, Perna v. Italy [GC], no. 48898/99, § 39, ECHR 2003-V, and 

Association Ekin v. France, no. 39288/98, § 56, ECHR 2001-VIII). 

69.  The Court’s task in exercising its supervisory function is not to take the place of 

the competent domestic courts but rather to review under Article 10 the decisions they 

have taken pursuant to their power of appreciation (see Fressoz and Roire v. France 

[GC], no. 29183/95, § 45, ECHR 1999-I). This does not mean that the supervision is 

limited to ascertaining whether the respondent State exercised its discretion 

reasonably, carefully or in good faith; what the Court has to do is to look at the 

interference complained of in the light of the case as a whole, including the content of 

the comments held against the applicants and the context in which they made them 

(see News Verlags GmbH & Co. KG v. Austria, no. 31457/96, § 52, ECHR 2000-I). 



 BJÖRK EIÐSDÓTTIR v. ICELAND JUDGMENT 17 

70  In particular, the Court must determine whether the reasons adduced by the 

national authorities to justify the interference were ‘relevant and sufficient’ and 

whether the measure taken was ‘proportionate to the legitimate aims pursued’ (see 

Chauvy and Others v. France, no. 64915/01, § 70, ECHR 2004-VI). In doing so, the 

Court has to satisfy itself that the national authorities, basing themselves on an 

acceptable assessment of the relevant facts, applied standards which were in 

conformity with the principles embodied in Article 10 (see, among many other 

authorities, Zana v. Turkey, judgment of 25 November 1997, Reports 1997-VII, 

pp. 2547-48, § 51).” 

63.  Moreover, as also affirmed in the above-cited Pedersen 

and Baadsgaard (ibidem, § 71), freedom of expression is applicable not 

only to “information” or “ideas” that are favourably received or regarded as 

inoffensive or as a matter of indifference, but also to those that offend, 

shock or disturb. As set forth in Article 10, this freedom is subject to 

exceptions, which must, however, be construed strictly, and the need for any 

restrictions must be established convincingly (see, among other authorities, 

Jersild v. Denmark, judgment of 23 September 1994, Series A no. 298, 

p. 23-24, § 31; Janowski v. Poland [GC], no. 25716/94, § 30, ECHR 1999-I; 

and Nilsen and Johnsen v. Norway [GC], no. 23118/93, § 43, 

ECHR 1999-VIII; Lindon, Otchakovsky-Laurens and July v. France [GC], 

nos. 21279/02 and 36448/02, § 45, ECHR 2007-IV). 

64.  In its recent Grand Chamber judgment in Axel Springer AG 

v. Germany ([GC], no. 39954/08, § 83, 7 February 2012), the Court 

reiterated that the right to protection of reputation is a right which is 

protected by Article 8 of the Convention as part of the right to respect for 

private life (see Chauvy and Others v. France, no. 64915/01, § 70, 

ECHR 2004-VI; Cumpǎnǎ and Mazǎre v. Romania [GC], no. 33348/96, 

§91, ECHR 2004-XI; Pfeifer v. Austria, no. 12556/03, § 35, 15 November 

2007; and Polanco Torres and Movilla Polanco v. Spain, no. 34147/06, 

§ 40, 21 September 2010). However, as the Court also pointed out in that 

judgment, in order for Article 8 to come into play, an attack on a person’s 

reputation must attain a certain level of seriousness and in a manner causing 

prejudice to personal enjoyment of the right to respect for private life (see 

also A. v. Norway, no. 28070/06, § 64, 9 April 2009; and Sidabras 

and Džiautas v. Lithuania, nos. 55480/00 and 59330/00, § 49, 

ECHR 2004-VIII). 

65.  A central factor for the Court’s determination in the present case is 

the essential function the press fulfils in a democratic society. Although the 

press must not overstep certain bounds, in particular in respect of the 

reputation and rights of others and the need to prevent the disclosure of 

confidential information, its duty is nevertheless to impart – in a manner 

consistent with its obligations and responsibilities – information and ideas 

on all matters of public interest. Not only does the press have the task of 

imparting such information and ideas: the public also has a right to receive 

them. In addition, the Court is mindful of the fact that journalistic freedom 



18 BJÖRK EIÐSDÓTTIR v. ICELAND JUDGMENT 

also covers possible recourse to a degree of exaggeration, or even 

provocation. In cases such as the present one the national margin of 

appreciation is circumscribed by the interest of democratic society in 

enabling the press to exercise its vital role of “public watchdog” in 

imparting information of serious public concern (see Bladet Tromsø 

and Stensaas v. Norway [GC], no. 21980/93, §§ 59 and 62, ECHR 1999-III; 

Tønsbergs Blad A.S. and Haukom v. Norway, no. 510/04, § 82, 1 March 

2007, with further references). 

(b)  Application of those principles to the present case 

66.  The Court notes, as observed by the Supreme Court in upholding the 

District Court’s conclusions, that the impugned statements (quoted under 

judicial claims no. 1, items A to C and E to G and claim no. 2, item A in 

paragraph 11 above) contained in the applicant’s article had consisted of 

allegations, firstly, that for his own profit Mr Y had been organising 

prostitution on the premises of his strip club Goldfinger and had to this end 

exerted pressure on the women working there. Secondly, he was alleged to 

have deprived the women who had worked for him of their freedom. These 

allegations involved accusations of criminal conduct proscribed by 

Articles 206 and 226 of the Penal Code, respectively. Under Article 241(1) 

of the Code, the Supreme Court declared the statements null and void. The 

Court sees no cause for questioning the Supreme Court’s assessment that 

the allegations were defamatory and that the reasons relied on by the latter 

were relevant to the legitimate aim of protecting the rights and reputation of 

Mr Y. 

67.  As to the further question whether those reasons were sufficient for 

the purposes of Article 10, the Court must take into account the overall 

background against which the statements were published. The Court is not 

persuaded by the Government’s argument that the applicant’s portrayal of 

Mr Y in her article “was clearly not a necessary contribution to the said 

public debate”. Whether or not a publication concerns an issue of public 

concern should depend on a broader assessment of the subject matter and 

the context of the publication (Tønsbergs Blad A.S. and Haukom, cited 

above, § 87). In this regard it is to be noted that well before the publication 

on 23 August 2007 of the applicant’s article, there was an ongoing public 

debate in Icelandic print and televised media on the tightening of strip club 

regulations or the banning of such clubs altogether. Another magazine, 

Ísafold, had in June 2007 published an article on the links between such 

clubs and prostitution maintaining that the conditions of strip club dancers 

originating from eastern Europe were comparable to human trafficking. 

Thereafter Vikan had published interviews with three east European women 

who worked at Mr Y’s club, Goldfinger, and who affirmed that they were 

happy working for him and that criticism of strip clubs could only be 

explained by the envy of certain women. In the same issue, Vikan had 



 BJÖRK EIÐSDÓTTIR v. ICELAND JUDGMENT 19 

published interviews with two anonymous strip dancers who described 

prostitution and drug addiction as the negative side of their jobs. In reaction 

to the positive portrayal of the business conveyed by the former three 

women, Mrs Z had contacted Vikan to offer her story about her own 

experience of working as a strip dancer at several strip clubs, including for 

Mr Y at Goldfinger. In the Court’s view, which moreover does not appear to 

be disputed, there can be no doubt that the applicant’s article seen as a 

whole concerned a matter of serious public concern in Iceland, as in other 

European States. However, it does not transpire from the Supreme Court’s 

reasoning that this consideration carried any weight in, let alone was seen as 

relevant to, its assessment. 

68.  The Court considers that, by having engaged in the particular kind of 

business in question and bearing in mind also the legitimate public concern 

highlighted in paragraph 67 above, Mr Y must be considered to have 

inevitably and knowingly entered the public domain and lain himself open 

to close scrutiny of his acts. The limits of acceptable criticism must 

accordingly be wider than in the case of a private individual or an ordinary 

professional (see, mutatis mutandis, Steel and Morris v. 

the United Kingdom, no. 68416/01, § 94, ECHR 2005-II; Timpul 

Info-Magazin and Anghel v. Moldova, no. 42864/05, § 34, 27 November 

2007). 

69.  The most careful scrutiny on the part of the Court is called for when, 

as in the present case, the measures taken or sanctions imposed by the 

national authority are capable of discouraging the participation of the press 

in debates over matters of legitimate public concern (see Jersild, cited 

above, pp. 25-26, § 35; and Bergens Tidende and Others v. Norway, 

no. 26132/95, § 52, ECHR 2000-IV, Tønsbergs Blad A.S. and Haukom, 

cited above, § 88; compare MGN Limited v. the United Kingdom, 

no. 39401/04, §§ 150 and 155, 18 January 2011; Von Hannover v. Germany 

(no. 2) [GC], nos. 40660/08 and 60641/08, §§ 106-107, 7 February 2012; 

Axel Springer AG, cited above, §§ 87-88, 7 February 2012). 

70.  The Court observes in this connection that protection of the right of 

journalists to impart information on issues of general interest requires that 

they should act in good faith and on an accurate factual basis and provide 

“reliable and precise” information in accordance with the ethics of 

journalism (see, for example, Goodwin, cited above, p. 500, § 39; Fressoz 

and Roire cited above, § 54-I; Bladet Tromsø and Stensaas, cited above, 

§ 65; McVicar v. the United Kingdom, no. 46311/99, § 73, ECHR 2002-III; 

and Pedersen and Baadsgaard v. Denmark [GC], no. 49017/99, § 78, 

ECHR 2004-XI). Under the terms of paragraph 2 of Article 10 of the 

Convention, freedom of expression carries with it “duties and 

responsibilities”, which also apply to the media even with respect to matters 

of serious public concern. These “duties and responsibilities” are significant 

when there is a question of attacking the reputation of a named individual 



20 BJÖRK EIÐSDÓTTIR v. ICELAND JUDGMENT 

and infringing the “rights of others”. Thus, special grounds are required 

before the media can be dispensed from their ordinary obligation to verify 

factual statements that are defamatory of private individuals. Whether such 

grounds exist depends in particular on the nature and degree of the 

defamation in question and the extent to which the media can reasonably 

regard their sources as reliable with respect to the allegations (see, among 

other authorities, McVicar, cited above, § 84, ECHR 2002-III; Bladet 

Tromsø and Stensaas, cited above, § 66; and Pedersen and Baadsgaard, 

cited above, § 78). 

71.  The Court finds that there are no such special grounds as described 

above in the present instance. It will consider the impugned article as a 

whole and have particular regard to the words used in the disputed parts of 

the article and the context in which it was published, as well as the manner 

in which it was prepared (see Sürek v. Turkey (no. 1) [GC], no. 26682/95, 

§ 62, ECHR 1999-IV). The Court must examine whether the applicant acted 

in good faith and complied with the ordinary journalistic obligation to verify 

a factual allegation. This obligation required that she should have relied on a 

sufficiently accurate and reliable factual basis which could be considered 

proportionate to the nature and degree of their allegation, given that the 

more serious the allegation, the more solid the factual basis has to be (see 

Pedersen and Baadsgaard, cited above, § 78). 

72.  In the first place the Court notes that, according to the findings made 

by the Supreme Court, the impugned allegations consisted of factual 

statements, not value judgments, and imputed criminal conduct to a named 

individual, Mr Y. The Court sees no reason to disagree with this assessment 

and considers, moreover, that the accusations were of such a nature and 

gravity as to be capable of causing considerable harm to his honour and 

reputation. 

73.  On the other hand, it is accepted that the disputed statements 

originated from the interviewee, Mrs Z (compare Ruokanen, cited above, 

§ 47). She had contacted the applicant in order to have published her own 

account of her personal experience of the profession in question, including 

at the time when Mr Y was her employer. According to the findings of the 

Supreme Court, when comparing the manuscript of the interview and the 

tape-recording of the interview, it was clear that the article was not a 

verbatim rendering but was nonetheless, for the most part, an accurate 

rendering of the substance of Mrs Z’s statements, who later confirmed that 

her story had been accurately rendered. All but one of the impugned 

statements, namely the sub-heading in item A of judicial claim no. 2 

(“Prostitution the rule rather than the exception”) had, with Mrs Z’s 

approval, been presented as a quotation. The Supreme Court does not seem 

to have considered the said item differently from the afore-mentioned 

quotes (see paragraph 19 above). The Court discerns no reason for doing so 

either, finding it sufficiently clear that the sub-heading merely reproduced 



 BJÖRK EIÐSDÓTTIR v. ICELAND JUDGMENT 21 

Mrs Z’s account and opinions (see Thoma v. Luxembourg, no. 38432/97, 

§ 64, ECHR 2001-III; compare Verdens Gang and Aase v. Norway (dec.), 

no. 45710/99, ECHR 2001-X). 

74.  In so far as there may have been a legitimate interest in protecting 

Mr Y against the impugned defamatory accusations made by Mrs Z in her 

interview, that interest was in the Court’s view largely preserved by the 

possibility open to him under Icelandic law to lodge defamation 

proceedings against her (see, mutatis mutandis, Jersild, cited above, § 35). 

This he did. The Court regards it as significant that, after Mrs Z had given 

oral evidence before the District Court, Mr Y opted to withdraw his libel 

action against her and to cover her legal costs. The Court cannot but note 

that as a result of this settlement Mrs Z, the source of the impugned 

accusations, was removed as a party to the proceedings in which Mr Y 

continued to seek to have the applicant held liable in respect of the same 

allegations, thereby reducing considerably any possibility for her to 

substantiate them. 

75.  The applicant did nonetheless adduce evidence in support of the 

disputed statements. Apart from having assessed for herself the reliability of 

Mrs Z’s first hand account, the applicant submitted a number of items of 

evidence to the District Court and the Supreme Court. This included inter 

alia an incident described by the US Embassy in a report on human 

trafficking in Iceland describing how one of its staff members had been 

offered sexual services at the restaurant Goldfinger. She further relied on the 

recording of a television interview with Mr Y broadcast on Channel 2 on 

1 June 2007, in the course of which he conceded that there had been 

incidents at Goldfinger where clients had been offered sexual services and 

that strip dancers had been deprived of their liberty – with the aim of 

protecting them from customers who solicited forms of entertainment other 

than dancing. 

76.  Nevertheless, although it reached the conclusion that the impugned 

statements were factual allegations rather than value judgments and found 

the applicant liable for defamation, the Supreme Court omitted in its 

judgment of 5 March 2009 to deal with the above-mentioned factual 

arguments in the applicant’s case, in light of Mr Y’s discontinuation of his 

action against Mrs Z. In the Court’s view, therefore, it may even be 

questioned whether the applicant was afforded a real opportunity to absolve 

herself of liability by establishing that she had acted in good faith and, in the 

case of the factual allegations, by ascertaining their truth (see Mamère 

v. France, no. 12697/03, § 23, ECHR 2006-XIII; and Castells v. Spain, 

23 April 1992, § 48, Series A no. 236). 

77.  The Court has also taken notice of the information provided by the 

applicant, and undisputed by the Government, concerning defamation 

proceedings lodged by Mr Y against the journalists who had written the 

article published in Ísafold in June 2007 (see paragraph 6 above) and which 



22 BJÖRK EIÐSDÓTTIR v. ICELAND JUDGMENT 

he pursued in parallel to those of the present case. As it appears from a 

judgment of the District Court of 4 June 2008, in those proceedings, his 

requests to have declared null and void a number of allegations to the effect 

that prostitution had been taking place at his club (though not implying that 

he had been involved as an intermediary or otherwise or had profited 

therefrom) were dismissed. 

78.  The Court is therefore unable to accept the Government’s argument 

that the applicant failed to ascertain whether there was a factual basis for 

B.’s accusations against Mr Y. 

79.  It is further to be observed that in Vikan’s issue no. 34, the 

applicant’s interview with Mrs Z was presented with certain 

counter-balancing elements (see Jersild, cited above, § 34, and Bergens 

Tidende and Others v. Norway, no. 26132/95, § 58, ECHR 2000-IV). She 

had offered Mr Y an opportunity to comment and her article quoted his 

reply (see Melnychuk v. Ukraine (dec.), no. 28743/03, ECHR 2005-IX) to 

Mrs Z’s allegation that he “encourage[d] girls who work[ed] for him to 

engage in prostitution and act[ed] as an intermediary in this respect”. The 

article explicitly referred to issue no. 31, published a few weeks earlier. The 

latter contained inter alia interviews with three current employees at 

Goldfinger refuting the negative comments that had been made about 

working at this establishment. It should be recalled that the methods of 

objective and balanced reporting may vary considerably, depending among 

other things on the medium in question; it is not for the Court, any more 

than it is for the national courts, to substitute its own views for those of the 

press as to what techniques of reporting should be adopted by journalists 

(see Jersild, cited above, pp. 23-25, §§ 31 and 34, and Bergens Tidende 

and Others, cited above, § 57). Though they may have been capable of 

causing injury to Mr Y’s reputation, the Court sees no cause for criticising 

the applicant for not having distanced herself from the contents of Mrs Z’s 

statements (Thoma v. Luxembourg, no. 38432/97, § 64, ECHR 2001-III; 

Standard Verlags GmbH v. Austria, no. 13071/03, § 53, 2 November 2006). 

80.  In this connection, the Court reiterates that news reporting based on 

interviews, whether edited or not, constitutes one of the most important 

means whereby the press is able to play its vital role of "public watchdog" 

(see Observer and Guardian v. the United Kingdom, 26 November 1991, 

§ 59, Series A no. 216; and Jersild v. Denmark, 23 September 1994, § 35, 

Series A no. 298). Moreover, the punishment of a journalist for assisting in 

the dissemination of statements made by another person in an interview 

would seriously hamper the contribution of the press to discussion of 

matters of public interest and should not be envisaged unless there are 

particularly strong reasons for doing so (see Jersild, cited above, ibidem). 

However, whilst this consideration was apparently not addressed in the 

Supreme Court’s assessment, the Court is not convinced that there were any 

such strong reasons in the instant case. 



 BJÖRK EIÐSDÓTTIR v. ICELAND JUDGMENT 23 

81.  Having regard to all of the above considerations, notably that the 

disputed statements based on a first-hand account given by another person 

in an interview with the applicant, that the latter assessed the reliability of 

the said account and adduced evidence in support of the statements, the 

Court finds in the concrete circumstances of the present case that the 

applicant journalist cannot be criticised for having failed to ascertain the 

truth of the disputed allegations and is satisfied that she acted in good faith, 

consistently with the diligence expected of a responsible journalist reporting 

on a matter of public interest (see, for instance, Wizerkaniuk v. Poland, 

no. 18990/05, § 87, 5 July 2011). 

82.  Nonetheless, the defamation proceedings brought by Mr Y against 

the applicant ended in an order by the Supreme Court declaring the 

statements null and void and requiring the applicant to pay to Mr Y 

ISK 500,000 (approximately 3,000 euros) in compensation for 

non-pecuniary damage and ISK 400,000, plus interest, for his costs before 

the District Court and the Supreme Court. 

83.  Accordingly, the reasons relied on by the respondent State, although 

relevant, are not sufficient to show that the interference complained of was 

“necessary in a democratic society”. The Court considers that there was 

no reasonable relationship of proportionality between the restrictions 

resulting from the measures applied by the Supreme Court on the 

applicant’s right to freedom of expression and the legitimate aim pursued. 

There has accordingly been a violation of Article 10 of the Convention. 

II.  APPLICATION OF ARTICLE 41 OF THE CONVENTION 

84.  Article 41 of the Convention provides: 

“If the Court finds that there has been a violation of the Convention or the Protocols 

thereto, and if the internal law of the High Contracting Party concerned allows only 

partial reparation to be made, the Court shall, if necessary, afford just satisfaction to 

the injured party.” 

A.  Pecuniary damage 

85.  The applicant sought compensation for pecuniary damage in respect 

of amounts totalling 1,102,599 Icelandic krónur (ISK) that she had been 

ordered by the Supreme Court, in its judgment of 5 March 2009, to pay to 

Mr Y for non-pecuniary damage (ISK 500,000), for legal costs 

(ISK 400,000) plus interest. Using the exchange rate of 5 September 2007, 

these amounts corresponded to 12,537 euros (EUR). 

86.  The Government disputed the date proposed by the applicant for the 

rate of exchange, which in their view should be 8 March 2009, the date 

when she paid the award to Mr Y. According to the rate applicable on the 

latter date, the claimed amount corresponded to EUR 7,790. 



24 BJÖRK EIÐSDÓTTIR v. ICELAND JUDGMENT 

87.  The Court, sharing the Government’s view regarding the rate of 

exchange and being satisfied that there was a causal link between the 

violation found and the pecuniary damage alleged, awards the applicant 

EUR 7,790 under this heading. 

B.  Non-pecuniary damage 

88.  The applicant further claimed ISK 10,500,000 or EUR 119,386 in 

compensation for non-pecuniary damage that she had suffered as a result of 

the violation of the Convention entailed by the Supreme Court’s judgment 

of 5 March 2009. The proceedings against her had not only subjected her to 

a heavy burden as a journalist living on a modest income but had also 

aroused considerable media attention. After the said judgment it had 

become a habit to refer to her as “the convicted journalist”. A national 

newspaper with a large readership had published an interview with Mr Y in 

which he had made particularly hurtful comments about her professional 

integrity and performance. She had quit her job at the Vikan magazine and 

had gone abroad for two years. Her honour and reputation, both on a 

personal and on a professional level, had suffered. The matter had caused 

the applicant and her family emotional and psychological pain and 

suffering. The Supreme Court’s judgment which set out her name had been 

made accessible to the public at large through its publication on internet. 

89.  The Government disputed the above claim, considering that a 

finding of violation by the Court would constitute adequate just satisfaction. 

In any event, should the Court be minded to make a pecuniary award, the 

amount requested was clearly excessive. EUR 2,000 would be a more 

appropriate sum in light of the Court’s case-law in similar cases. 

90.  The Court accepts that the applicant suffered distress and frustration 

as a result of the violation of the Convention which cannot be adequately 

compensated by the findings in this respect. Making an assessment on an 

equitable basis, the Court awards the applicant EUR 5,000 under this head. 

C.  Costs and expenses 

91.  The applicant further sought the reimbursement of legal costs and 

expenses, totalling ISK 4,176,713, in respect of the following items: 

(a)  ISK 1,425,088 incurred for her own legal costs before the domestic 

courts (ISK 916,725 before the District Court and ISK 508,363 before the 

Supreme Court); 

(b)  ISK 2,000,000 for her lawyers’ work in the proceedings before the 

Court; 

(c)  ISK 751,625 for translation costs in the Convention proceedings. 

Taking the rate of exchange applicable on 5 September 2007, the above 

amounts corresponded to EUR 16,203, EUR 22,740 and EUR 8,546, 



 BJÖRK EIÐSDÓTTIR v. ICELAND JUDGMENT 25 

respectively, thus totalling approximately EUR 47,489, and included value 

added tax (“VAT”). 

92.  The Government disputed the applicant’s choice of date or rate of 

exchange, which in their view should be the date of payment. Thus 

calculated, the amounts corresponded to EUR 10,068, EUR 12,147 and 

EUR 4,311, respectively. Moreover, the Government considered the claims 

made in respect of legal fees before the Strasbourg Court to be excessive. 

93.  According to the Court’s case-law, an applicant is entitled to the 

reimbursement of costs and expenses only in so far as it has been shown 

that these have been actually and necessarily incurred and are reasonable as 

to quantum. In the present case, regard being had to the above criteria, 

documents in its possession and the fact that only parts of the claims for 

costs were supported by vouchers, the Court considers it reasonable to 

award EUR 10,000 in respect of item (a), EUR 10,800 for item (b) and 

EUR 4,200 for item (c) (inclusive of VAT). 

D.  Default interest 

94.  The Court has taken note of the applicant’s invitation to apply a 

default interest to its Article 41 award “equal to the monthly applicable 

interest rate published by the Central Bank of Iceland ... until settlement”, 

which should run from 5 March 2009, the date of the Supreme Court’s 

judgment. 

95.  However, the Court is of the view that the applicant’s interest in the 

value of the present award being preserved has been sufficiently taken into 

account in its assessment above and in point 3(b) of the operative part 

below. In accordance with its standard practice, the Court considers it 

appropriate that the default interest rate should be based on the marginal 

lending rate of the European Central Bank, to which should be added three 

percentage points. 

FOR THESE REASONS, THE COURT UNANIMOUSLY 

1.  Declares the application admissible; 

 

2.  Holds that there has been a violation of Article 10 of the Convention; 

 

3.  Holds 

(a)  that the respondent State is to pay the applicant, within three months 

from the date on which the judgment becomes final in accordance with 

Article 44 § 2 of the Convention, the following amounts, to be converted 

into Icelandic krónur at the rate applicable at the date of settlement: 



26 BJÖRK EIÐSDÓTTIR v. ICELAND JUDGMENT 

(i)  EUR 7,790 (seven thousand, seven hundred and ninety euros), 

plus any tax that may be chargeable, in respect of pecuniary 

damage; 

(ii)  EUR 5,000 (five thousand euros), plus any tax that may be 

chargeable, in respect of non-pecuniary damage; 

(iii)  EUR 25,000 (twenty-five thousand euros) in respect of costs 

and expenses; 

(b)  that from the expiry of the above-mentioned three months until 

settlement simple interest shall be payable on the above amounts at a 

rate equal to the marginal lending rate of the European Central Bank 

during the default period plus three percentage points; 

 

4.  Dismisses the remainder of the applicant’s claim for just satisfaction. 

Done in English, and notified in writing on 10 July 2012, pursuant to 

Rule 77 §§ 2 and 3 of the Rules of Court. 

 Lawrence Early Lech Garlicki 

 Registrar President 


